Talent Primair als Professionele LeerGemeenschap

SaZHoe geef je leiding aan een professionele leergemeenschap? Dat was het thema van het tweedaagse directeurenoverleg dat op 16 en 17 april plaatsvond in hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee. Alle directeuren van de scholen die onderdeel uitmaken van stichting Talent Primair waren deze dagen aanwezig op de bijeenkomst die onderdeel uitmaakt van de aanpak Samen Leren Inhoud Geven van School aan Zet.

Maarten Tromp is directeur op de Kamperfoelieschool in Huizen, één van de scholen die zich direct inschreef voor deelname aan het programma. In het eerste jaar richtte De Kamperfoelieschool zich op het thema Opbrengstgericht werken. En met resultaat volgens de directeur: “Na de eerste gesprekken zag ik daadwerkelijk vooruitgang in de kwaliteit van ons onderwijs. De inspectie bevestigde dit: wij scoren nu een stuk beter.”

En Tromp was niet de enige enthousiaste deelnemer, ook de andere vier deelnemende scholen hadden goede ervaringen. Toen School aan Zet vorig jaar de aanpak Samen Leren Inhoud Geven introduceerde, besloot Talent Primair daarom alle 26 scholen aan te melden. Hans Broekhof is directeur op zowel de Tweemaster in Nigtevecht als De Catamaran in Loosdrecht. Hij is blij met deze kans: “De reacties van de andere deelnemers maakten mij enthousiast.

De aanpak Samen Leren Inhoud Geven betekent dat het gehele bestuur meedoet. In het kader van deze aanpak heeft Talent Primair een activiteitenplanning gemaakt. Inmiddels hebben er al verschillende bijeenkomsten plaatsgevonden,waaronder de tweedaagse voor directeuren in Egmond aan Zee. Tromp en Broekhof waren allebei aanwezig deze dagen.

En hoewel het één van de eerste zonnige dagen was, vonden zij het beiden niet erg om binnen te zitten. Tromp: “Deze bijeenkomsten zijn ontzettend leerzaam. Je wordt gedwongen om goed naar je school te kijken en eens na te denken welke stappen er gezet moeten worden. Maar je hoeft het niet alleen te doen. Je overlegt met je collega’s en met de experts waar vaak waardevolle tips en ideeën uit voort komen waar je vervolgens met je eigen team mee aan de slag gaat.”

Na het directeurenoverleg in Egmond aan Zee staan er nog twee sessies met School aan Zet op de agenda. Tromp: “We gaan richting afronding en het is de bedoeling dat wij in januari 2016 op eigen benen kunnen staan om dit ontwikkelingsproces zelf voort te zetten. Daar heb ik alle vertrouwen in.” Broekhof: “De versterking van onze expert vond ik echt fantastisch. Daar heb ik ontzettend veel van opgestoken.  Ik zit vol met plannen en ideeën dus ik kijk nu al uit naar de volgende keer.”