‘Ik wil géén robot voor de klas!’

Elke vier jaar formuleert Talent Primair in een meerjarenbeleidsplan de ambities voor de voorliggende periode. We kijken of we op koers liggen en sturen bij wanneer situaties veranderen. We doen dit met zoveel mogelijk mensen in en buiten onze stichting. Eerste gesprekspartners: onze kinderen!

We hebben leerlingen gevraagd wat ze van het onderwijs bij Talent Primair vinden. Zij zijn immers degenen voor wie we het allemaal doen. Het is fantastisch om te zien hoe goed kinderen kunnen meedenken over het onderwijs. We maken onder deskundige begeleiding een leerlingen-SWOT.

Voor kinderen is de opzet van zo’n middag snel helder: ‘Dus we maken gewoon een plan waarin je opschrijft wat je de komende jaren wilt gaan doen?’ Precies. Aan de hand van stellingen halen we op wat goed gaat en wat nog beter kan. Bijvoorbeeld het leren van elkaars verschillende geloven en culturen zijn kinderen behoorlijk eensgezind: dat moet gewoon beter. Het was voer voor een mooie discussie. We spraken ook met elkaar over gelijke kansen voor alle kinderen, het milieu, de mensen van wie je leert. En tot slot stelden wij de wondervraag:

‘Stel je wordt morgen wakker en er is een wonder gebeurd. Daar staat opeens jullie nieuwe droomschool. Hoe ziet die eruit?’

We rollen een grote behangrol uit en leggen hier en daar een handvol stevige stiften neer. In een half uur tijd schetsten onze kinderen hun kleurrijke droomschool, met heldere aanbevelingen en praktische tips:

‘Waarom bouwen we niet meer verdiepingen op elkaar, zodat we veel meer ruimte hebben? Een kantine met gezond eten, afval scheiden, een schooltuin, geen stoeptegels, dieren, een lekker sportveldje. Veel ruimte om te bewegen, maar ook knusse plekjes om juist heel stil te kunnen werken. En een ding: zeker geen robot voor de klas!’

Wat ons opvalt: kinderen zijn veel minder dan volwassenen bezig met de vraag hoe de technologie zich verder ontwikkelt, voor hun is dat gewoon een gegeven. Het is er en het zal steeds weer veranderen. Technologie is er om je te helpen. Kinderen denken na over het contact dat ze hebben met hun leerkracht, met andere kinderen, met volwassenen. Iets moeilijks duidelijk uitleggen waardoor je het snapt, ook een beetje ontspannen en grapjes maken tussendoor. Dat is en blijft mensenwerk volgens onze adviseurs!

Met dank aan Angeline Smits en Judith van den Boom voor hun deskundige begeleiding.