Klachten

Op de scholen van Talent Primair wordt onderwijs gegeven aan ongeveer 4700 leerlingen door meer dan 400 leerkrachten. Onderwijs is werken met mensen en soms lopen daarin de zaken anders dan verwacht.
In de meeste gevallen is een gesprek met de leerkracht of andere direct betrokkenen voldoende om de kwestie op te lossen.
Mocht u het gevoel hebben dat u niet serieus wordt genomen of dat er niet goed naar u wordt geluisterd, dan kunt u de zaak met de directie, het bestuur, de interne contactpersoon of de externe vertrouwenspersoon bespreken. De klager bepaalt de route.

De interne contactpersoon
Bij klachten over ongewenst gedrag op school, zoals: pesten, ongewenste intimiteiten, discriminatie, agressie en geweld, kunnen ouders en leerlingen een beroep doen op de ondersteuning door de interne contactpersoon (ICP) op school. De ICP luistert naar u, geeft informatie over mogelijke vervolgstappen en brengt u eventueel in contact met de externe vertrouwenspersoon (EVP) voor verdere begeleiding in de klachtprocedure.

Elke ouder of leerling kan op hem of haar een beroep doen als er een probleem is, van welke aard dan ook, waarover u of uw kind niet met de groepsleerkracht of de directie wilt of durft te praten of waar u samen niet uitgekomen bent. Het gesprek wordt vertrouwelijk behandeld.

De externe vertrouwenspersoon
Als het nodig mocht zijn, wordt u met uw klacht doorverwezen naar de externe vertrouwenspersoon. De EVP heeft geheimhoudingsplicht.
Voor Talent Primair zijn mevrouw Marla van Berge Henegouwen-de Jong en de heer drs. Harry Kelderman de externe vertrouwenspersonen. Beiden zijn als gecertificeerd extern vertrouwenspersoon werkzaam bij de CED-Groep en bereikbaar via:

E          evp@cedgroep.nl
T          (010) 407 15 99
W         www.cedgroep.nl
P          CED-Groep, Postbus 8639, 3009 AP Rotterdam

Talent Primair heeft zich ook aangesloten bij de Landelijke Klachten Commissie (LKC) voor het openbaar en algemeen toegankelijk onderwijs.

Er is een klachtencommissie voor alle scholen van het bevoegd gezag die de klacht onderzoekt en het bevoegd gezag hierover adviseert.

Het bevoegd gezag kan zich ook, na hierover instemming te hebben verkre­gen van de (gemeenschappelijke) medezeggenschapsraad, aansluiten bij een regionale of landelijke commissie.

De klachtencommissie geeft gevraagd of ongevraagd advies aan het bevoegd gezag over:

  • (on)gegrondheid van de klacht;
  • het nemen van maatregelen;
  • overige door het bevoegd gezag te nemen besluiten.

De klachtencommissie neemt, ter bescherming van de belangen van alle direct betrokkenen, de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht bij de behandeling van een klacht. De leden van de klachtencommissie zijn verplicht tot geheimhouding van alle zaken die zij in die hoedanigheid vernemen. Deze plicht vervalt niet nadat betrokkene zijn taak als lid van de klachtencommissie heeft beëindigd.

De klachtencommissie brengt jaarlijks aan het bevoegd gezag schriftelijk verslag uit van haar werkzaamheden.

Probeert u een klacht in eerste instantie op te lossen met de persoon zelf.

Mocht u er samen niet uitkomen, dan kunt u contact opnemen met de schooldirecteur of een interne vertrouwenspersoon of in het laatste geval de klachtencommissie.

Voor de officiële procedure verwijzen wij u naar onze 4.02 KlachtenregelingB4.02.02 KlachtenschemaTaakomschrijving EVP