Van stagiaire naar leerkracht

Laura de Vries en Anna Hovius hebben veel gemeen. Ze zaten bij elkaar in de klas tijdens hun pabo-opleiding, liepen stage op een Talent Primair school én kregen na afloop van hun stage allebei een baan aangeboden. Ze vertellen over hun stageperiode en hoe het voelt om niet langer stagiaire maar leerkracht te zijn.

Laura: “Ik had het ontzettend naar mijn zin op de OBS de Ploeg en wilde er na mijn stage graag blijven werken. Helaas was het niet zeker of er wel plek was. Net toen ik de hoop bijna had opgegeven, vroeg de directeur of ik volgend jaar wilde blijven. Ik was enorm blij! Nu sta ik drie dagen per week zelfstandig voor de klas. Het is wel gek dat ik nu écht groepsleerkracht ben. Dat overvalt me soms een beetje. Dan bedenk ik me ineens: oh ja, ik ben geen stagiaire meer! Gelukkig heeft mijn stage me goed voorbereid op het echte werk. Ik kreeg destijds veel vrijheid, waardoor ik zelfstandig leerde werken. Dat komt nu goed van pas! Ook aan mijn praktijkbegeleider heb ik veel gehad. Door af en toe het lokaal te verlaten, gaf ze me het vertrouwen dat ik de klas alleen aan kon.

Anna: “Ik kan altijd bij mijn collega’s binnenlopen als ik hulp nodig heb”

Anna: “In mijn derde jaar op de pabo begon ik aan mijn stage op de Godelindeschool. De eerste helft stond ik voor de kleuterklas en de tweede helft voor groep 7. Dat beviel zo goed, dat ik mijn afstudeerstage hier ook heb gevolgd. Toen er een fulltimebaan als leerkracht voor groep 7 vrijkwam, heb ik direct gesolliciteerd! Tijdens mijn stage heb ik veel geleerd over mijn eigen houding. Ik vond het bijvoorbeeld lastig om de planning los te laten en te zeggen: ‘We stoppen nu met de les en we gaan op het schoolplein een spelletje doen.’ Mijn praktijkbegeleider leerde mij aan te voelen wat een groep nodig heeft en hoe je daarmee omgaat. Tijdens mijn stage ben ik op dat gebied echt gegroeid.”

Op onderzoek uit
Laura: “Leesonderwijs speelt een grote rol op OBS de Ploeg. Ik vind het zelf ook een belangrijk onderwerp. Ik wil kinderen die niet van boeken houden stimuleren om toch te lezen. Voor mijn afstudeerscriptie ging ik op zoek naar manieren om dat voor elkaar te krijgen. Het liefst op een interactieve manier. Zo heb ik ze een ‘commercial’ voor een boek laten maken. De leerlingen moesten achter een kartonnen beeldscherm staan en – hun boek aanprijzen. Dat vonden ze niet alleen erg leuk, het werkte ook goed! Zelfs de kinderen die niet van lezen houden, werden enthousiast.”

Anna: “Voor mijn afstudeerscriptie heb ik onderzocht welke factoren bijdragen aan een goed pedagogisch klimaat. Wat zorgt ervoor dat kinderen zich fijn en veilig voelen in de klas? Ik ontdekte dat de onderlinge verstandhouding veel invloed heeft op hoe een kind zich voelt. Om dat verder te onderzoeken, organiseerde ik twee keer per week een teambuilding activiteit met de kinderen. Ik wilde weten of de groep hechter werd, als we meer samenwerkten. Met resultaat! Ondanks dat ik pas halverwege het jaar met de teambuilding begon, vormde de klas aan het einde van het schooljaar een hechtere groep.”

Blij met begeleiding

Laura: “Ik voelde me al heel snel onderdeel van het team”

Laura: “Ook al geef ik nu zelfstandig les, ik sta er niet alleen voor. Ik kan altijd aankloppen bij mijn collega’s of overleggen met mijn duo, Vincent van Aggelen. Ik geef de eerste helft van de week les aan de groep, hij de tweede helft. Daarnaast organiseert Vincent bijeenkomsten voor startende leerkrachten binnen Talent Primair. We praten met andere nieuwe groepsleerkrachten over allerlei onderwerpen die bij ons beroep komen kijken. Tijdens de afgelopen bijeenkomst ging het bijvoorbeeld over communiceren met je collega’s en de volgende staat in het teken van de cao.”

Anna: “Ik vind die bijeenkomsten erg nuttig. Ondanks dat ik mijn werk ontzettend leuk vind, is het af en toe best pittig. Het is dan fijn als je met andere nieuwe leerkrachten kan praten over de dingen waar je tegenaan loopt. En te horen dat je niet de enige bent die het soms moeilijk heeft.

Tips voor aankomende stagiaires
Laura: “Ik denk dat initiatief tonen heel belangrijk is als je stageloopt. Zeker als je het goed naar je zin hebt op een school en graag wilt blijven. Zorg dat je zoveel mogelijk aanwezig bent, bijvoorbeeld door vergaderingen bij te wonen. Dan geef je de school de kans om jou en je kwaliteiten te leren kennen en dan denken ze misschien: hey, die willen we houden!”

Anna: “Nu ik zelf leerkracht ben, merk ik dat er veel tijd gaat zitten in het begeleiden van een stagiaire. Neem dus ruim van tevoren contact op met je stagebegeleider. Geef duidelijk aan wat je precies moet doen en wat je van elkaar verwacht. Dat is voor beide kanten heel prettig.”

< Schoolopleider, Marlien Lotte