Sonja Goote: ‘Ik wil kinderen meer eigenaar maken van hun eigen leerproces’

Van leerkracht naar locatiedirecteur

Sonja Goote werkt nu als leerkracht en intern begeleider op de Meester Kremerschool. Vanaf 1 september staat ze niet meer voor groep, maar wordt ze locatiedirecteur. In combinatie met intern begeleider. Voor haar een mooie nieuwe uitdaging waar ze met veel enthousiasme naar uitkijkt. En natuurlijk is het ook spannend.

Sonja Goote:
‘Ik zit sinds 2001 in het onderwijs. Ik ben van origine diëtist, dus dit is mijn tweede carrière. Vanaf 2004/2005 heb ik op de Meester Kremerschool een vaste aanstelling als groepsleerkracht. Vanaf 2010 werk ik hier ook als intern begeleider. Voor mij is dat een prima combinatie. Je houdt feeling met het onderwijs en je ziet wat er in de klas gebeurt en hoe een bepaalde werkwijze uitpakt.

Klaar voor
Als intern begeleider heb ik regelmatig overleg met de directeur. We sparren veel. Ook over het beleid op school. Ik ben aardig goed op de hoogte. De functie van locatiedirecteur voelt voor mij als een logische, volgende stap. Natuurlijk vind ik het straks spannend, want ik heb geen ervaring als locatiedirecteur. Maar ik draai al een aantal jaren mee en de huidige directeur blijft in beeld als meerscholendirecteur. Ik ken de mensen en de mensen kennen mij. Ik ben er klaar voor.

Contact met ouders speerpunt
Een van de dingen waar ik aandacht aan wil besteden is het contact tussen de leerkrachten en de ouders. Soms gebeuren er dingen in een klas die leerkrachten prima oplossen, maar waar ouders geen weet van hebben. Zij komen dan later verhaal halen. “Waarom heb je dit of dat zo gedaan?” Ouders worden steeds mondiger. Ik denk dat wij als leerkrachten en school, ouders meer mee moeten nemen in wat we doen. De communicatie en verbinding verbeteren.

Projectmatig en spelenderwijs leren
Een ander speerpunt van mij is projectmatig werken. Dus niet alleen maar een programma volgen met leerdoelen, maar kinderen eigenaar maken van hun eigen leerproces. Hoe komt een kind tot leren en hoe kunnen we het daarin stimuleren? We zijn best nog wel van het oude model: juf voor de klas en kinderen zitten en luisteren. Dat kan anders. Dat vraag van ons dat we als leerkracht een duidelijk doel stellen voor de toekomst. Je leert vandaag om een som te maken maar waar heb je die straks voor nodig? Bij de kleuters zijn we daar al volop mee bezig. We houden niet per se vast aan de methode, maar aan de leerlijnen: na twee jaar moet een kleuter weten dat er letters bestaan. Prima, daar werken we samen met de kinderen aan. Maar wel op een onderzoekende manier. We streven naar ervaringsgericht en spelenderwijs leren. Ook in groep 3 t/m 8. Die lijn doorzetten, wordt nog een uitdaging. Maar dat vind ik alleen maar leuk.

Andere relatie
Wat ik spannend vind, is de relatie met mijn teamgenoten. Straks ben ik geen leerkracht meer, maar locatiedirecteur, dan wordt het toch anders. En ik blijf natuurlijk gewoon intern begeleider. Het scheelt wel denk ik dat ik nu ook al twee functies combineer. Ik weet waar je tegenaan kunt lopen. Maar we gaan het allemaal zien. Het moet ook groeien. De manier waarop je werkt, het vertrouwen van ouders en je collega’s.

Zin in
Gelukkig is het team er blij mee dat ik dit doe. De huidige directeur zit er nu 3,5 jaar. Daarvoor waren er veel wisselingen. Ik werk hier al een poosje en ik wil dit ook langere tijd doen, als het kan. Zorgen voor rust en stabiliteit. Dat is voor iedereen belangrijk. Ik heb er in ieder geval heel veel zin in!’