Meta Oudshoorn: Ik leer veel van de binnenkring. En dat neem ik mee de klas in.

Meta Oudshoorn geeft sinds zeven jaar les aan de bovenbouw van obs De Triangel. Twee jaar geleden deed ze een master pedagogiek. Haar afstudeerscriptie wijdde ze aan de Talent Academie die toen net was opgestart. Vandaag de dag neemt ze actief deel aan de binnenkring over de Academie van Talent Primair. Wat brengt het de school en haar?

Meta:
‘Mijn scriptie ging over de professionalisering van leerkrachten. Ik onderzocht of de Talent Academie in zijn huidige vorm daarvoor geschikt was. De Talent Academie was destijds nog erg vrijblijvend. Er was een groep enthousiaste leerkrachten die graag hun kennis wilde overbrengen op hun collega’s, maar er was weinig animo voor de workshops. Ik deed in mijn scriptie aanbevelingen hoe je leerkrachten stimuleerde om wel deel te nemen aan de cursussen en workshops.

Talent Academie professionaliseren
Ook bij de stichting leefde de behoefte om de Talent Academie te professionaliseren en zo ontstond de binnenkring ‘Talent Academie’. Omdat mijn scriptie daar zo mooi op aansloot, nodigde de stichting mij uit om deel te nemen. Ik vond het super leuk. De stichting had mij goed geholpen met mijn scriptie. Nu kon ik iets terugdoen. Maar ik vond het vooral heel leuk dat ik nu echt aan de slag kon met de inhoud en aanbevelingen uit mijn eigen scriptie. Een prachtige beloning en ook een mooie uitdaging.

Studiedag
We zijn nu al een tijdje bezig in de binnenkring en we boeken resultaat. Ons eerste wapenfeit was de tweejaarlijkse studiedag voor alle scholen van de stichting. Wij hebben deze met de binnenkring georganiseerd. Tijdens de studiedag konden de leerkrachten zich via een speciale website direct opgeven voor cursussen en workshops. Daardoor wisten ze meteen hoe het werkte.

Beter aanbod
De presentatie en communicatie van de Talent Academie is inmiddels een stuk professioneler en zichtbaarder geworden. Het leeft ook veel meer bij de leerkrachten. Dat is echt te danken aan de binnenkring. Ik durf niet in absolute aantallen te zeggen hoeveel mensen de cursussen nu bezoeken. Maar ik merk in mijn eigen team dat meer mensen zich opgeven voor workshops. Ook het aanbod verbetert. Voorheen bedachten de leerkrachten die de cursussen geven zelf het programma. Nu kijken we veel meer waar behoefte aan is. Blijkt dat er behoefte is aan cursussen over bijvoorbeeld ICT of aan gesprekstraining, dan gaan we deze aanbieden via de Talent Academie.

Leuk en leerzaam
Ik vind het fijn en interessant om me bezig te houden met activiteiten die zich afspelen buiten het klaslokaal. Daarom ben ik destijds ook de master gaan doen. Ik heb uitdaging nodig in mijn werk en wil mezelf blijven verbeteren. Ik geniet erg van de samenwerking in de binnenkring; voel me ook veel meer betrokken bij de stichting. En ik leer ervan. Meedenken in de binnenkring draagt bij aan mijn eigen professionalisering en dat neem ik dan weer mee de klas in.’